Vapaa data on palveluliiketoiminnan kehittäjän karkkikauppa

Ja vuoden 2018 valikoima on suurempi ja edullisempi kuin koskaan.


Asiakasdatan vapaa liikkuvuus on digitalisaation kulmakerroin. Palveluliiketoiminnan kehittäjälle tai startup-yrittäjälle datan vapaa liikkuvuus on ennennäkemätön mahdollisuus. Se voi olla sitä myös isoille yrityksille, jos näkemystä ja uskallusta kyseenalaistaa omia ja muiden rakenteita löytyy.

2018 on iso murroksen vuosi

EU kiristää määräyksiä datan liikkuvuuden lisäämiseksi. 2018 on sekä mydatan että uuden maksupalveludirektiivi PSD2:en vuosi. Mydata tarkoittaa teoriassa sitä, että voin pyytää vaikka Keskoa poistamaan kaiken minusta kerätyn datan tai mikä kiinnostavampaa, siirtämään sen S-ryhmälle tai jollekin uudelle startupille. PSD2-maksupalveludirektiivi tarkoittaa sitä, että lähes kuka tahansa voi pyytää asiakkaan suostumuksella tilitiedot ja maksutapahtumat kaikista asiakkaan pankeista. Samaten lähes kuka tahansa voi välittää maksuja kaikkien pankkien tileiltä olematta itse pankki.

Miksi tämä on kiinnostavaa?

Kaikki disruptiiviset palvelut perustuvat asiakasdatan keräämiseen ja hyödyntämiseen. Facebook tai Google ovat asiakasdatan keräämisen menestystarinoita. Uber on taas asiakasdatan hyödyntämisen menestystarina. Uber käyttää esimerkiksi Applen ja Googlen lokaatiodataa ja korttiyhtiöiden maksudataa. Myös suomalaiset viimeaikojen menestyjät perustuvat asiakasdatan hyödyntämiseen. Ilman Applen ja Googlen asiakaskantaa ja ekosysteemiä Supercell ja Rovio eivät olisi lentäneet, ainakaan samalla tavalla. Asiakasdatan vapautuminen lisää mahdollisuuksia kyseenalaistaa nykyisiä liiketoimintamalleja ja kulurakenteita.

Vertaaensin.fi sai juuri 20 miljoonan euron rahoituskierroksen. Kyseessä on kansainvälinen palvelu, joka kilpailuttaa lainoja ja muita sopimuksia puolestasi. Veikkaan, että tuleva maksupalveludirektiivi PSD2 oli melko suuressa roolissa vertaaensin.fi:n rahoituksen hankkimisessa ja ohjasi sen kehitystä. Uuden maksupalveludirektiivin myötä palvelusta tulee entistä parempi, kun sinne voi ladata asiakkaan luvalla hänen tarkan taloudellisen historian ilman että se vaatii asiakkaalta lomakkeiden täyttöä. Ehkäpä tulevaisuudessa palveluun on mahdollista ladata ostohistoria asiakkaan viidestä eniten käyttämästä yrityksestä ja pyytää neuvomaan muissakin ostoissa kun lainoissa.

Miksi tämä on merkityksellisempää isoille yrityksille kuin startup-yhteisölle?

Asiakasdatan hyödyntämisen kyvykkyydestä tulee ydinliiketoimintaa. Yritysten pitää pystyä hyödyntämään omaa ja muiden asiakasdataa ollakseen kilpailukykyisiä. Yritykset heräilevät asiakasdatan merkitykseen mydata-hankkeiden ja data scientistien palkkauksen kautta. Se, että oma data on pakko jakaa muille ennen kuin sitä itsekään osaa hyödyntää, on monille pelottava ajatus.

Kilpailu tunkeutuu yritysten rakenteisiin

Datan liikkuvuus synnyttää uudenlaisia kilpailukenttiä, jotka eivät noudata nykyisiä yritysrakenteita. Matkailupalveluiden markkinointi ja myynti sai kilpailijakseen hotels.com:n kaltaisia toimijoita, jotka myyvät samaa hotellihuonetta moninkertaisella tehokkuudella verrattuna aikaisempaan suoramyyntiin ja matkatoimistomalliin. Toisessa vaiheessa näiden toimijoiden ja asiakkaan väliin on syntynyt eri digitaalisia kanavia yhdistäviä palveluita kuten Momondo. Vaatekaupassa syntyi uusia toimijoita kuten Zalando, joka myy valmistajien vaatteita isoissa volyymeissa verkkokaupassa. Silti suurin osa vaatteista myydään edelleen kivijalkakaupassa.

Nyt Zalando haluaa rakentaa infran, joka yhdistää kivijalkakaupan ja verkkokaupan ja tarjota sitä kaikille kivijalkavaatekaupoille. Zalando haluaa siis kilpailla vaatekauppojen logistiikan, varastonhallinnan ja asiakastoimitusten tuottamisesta kaupan omien prosessien kanssa.

Asiakasdatan vapaa liikkuvuus on digitalisaation uusi kulmakerroin. Se tulee jakamaan menestyjät ja häviäjät niihin, jotka osaavat hyödyntää vapaasti liikkuvaa dataa ja niihin joiden data hyödynnetään muiden palveluiden kehittämiseen.